اخبار

ورق MDF چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مواد خام لیزری

به طور قطع همگی ما نام ورق MDF را شنیده ایم و امروزه در اغلب منازل وسیله ای که در ساخت آن از چوب ام دی اف استفاده شده باشد وجود دارد، ام دی اف نوعی ورقه ساخته شده با فراورده های چوبی است که برای ساخت برخی وسایل از قبیل کابینت- کمدو … مورد استفاده قرار می گیرد.

ما در این مقاله میخواهیم بدانیم ورق MDF چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ برای کسب اطلاعات در این زمینه با ما همراه باشید

 ورق MDF چیست؟

Mdf مخفف عبارت بوده (medium density fiberboard)  که به معنای تخته فیبر با چگالی متوسط است، این متریال یکی از انواع فراورده های چوبی به شمار می آید که برای ساخت برخی وسایل منزل از ان استفاده می شود،

اصلی ترین مواد به کار رفته در ساخت ورق MDF تخته فیبر با تراکم های مختلف است، که آن را با مقداری موم و زرین مخلوط کرده  و با استفاده از حرارت دهی فشرده می کنند، با این فرایند تخته ام دی اف تولید می شود، برخی افراد ورق MDF را با تئوپان اشتباه می گیرند در صورتی که نئوپان ها از رشته چوب های تحت فشار تولید می شوند اما همانطور که گفتیم ام دی اف با ایجاد حرارت و فشار بالا ساخته می شود.

ویژگی های ورق MDF

از انجا که برای ساخت انواع محصولات چوبی از ورق ام دی اف استفاده می شود پس بایستی دارای ویژگی های منحصر به فردی نیز باشد که در ادامه به مهمترین آن ها می پردازیم:

  • ساختار یکنواخت و سطح صاف

یکی از مهم ترین ویژگی های ورق MDF یکنواختی سطح ان است لذا می توان از ان برای ساخت اشیا و وسایل مختلف استفاده کرد.

صاف و یکنواختی ورق MDF موجب شده تا در زمان استفاده نیاز به انجام برخی اعمال که برای سایر متریال های چو بی به کار می رفت نباشد از این رو علاوه بر در هزینه، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود.

  • زیبایی ظاهری

چوب یکی از متریال هایی است که در دکوراسیون ها مورد استفاده قرار می گیرد و در اغلب وسایل پیرامونمان به طور قطع چوب به کار رفته است، ورق MDF به دلیل برخورداری از ظاهری زیبا و شباهت زیادی که به چوب دارد موجب شده تا از ان در ساخت اغلب وسایل چوبی استفاده شود.

  • ورق MDF بدون نقص

ترک- گره- رگه و مواردی مانند این ها از معایب چوب به شمار می آید در صورتی که موارد فوق در ورق MDF وجود ندارد، همچنین یکی از ویژگی های این متریال که موجب شده که در موراد فراوانی جایگزین چوب شود قابلیت شکل پذیری ان است و می توان آن را به به انواع شکل های مختلف پیاده سازی کرد.

  • قیمت مناسب ورق MDF

یکی دیگر از پارامترهای مهم در ساخت وسایل چوبی قیمت و هزینه آن ها است که در میان تمام فراورده های چوبی ورق MDF از قیمت مناسبی برخوردار است لذا از آن در ساخت انواع وسایل موردنیاز منزل استفاده می شود که برای این منظور می توان مبلمان را مثال زد به گونه ای که امروزه مبلمان ساخته شده با ورق MDF یکی از پرکاربردترین نوع مبلمان به شمار می آید.

  • روکش ورق MDF

بعد از تولید ورق MDF به منظور زیبایی و دوام و ماندگاری بیشتر برای ان از روکش استفاده می کنند که یکی از متداولترین و پرکاربردترین روکش هایی که برای این متریال استفاده می شود PVC نام دارد.

مزایای ورق MDF

ورق های ام دی اف دارای مزیت های فروانی هستند که به قرار ذیل است:

  • از انجا که فرایند تولید و ساخت این متریال هزینه بالایی ندارد و قیمت آن در مقایسه با قیمت ورقه های چوبی کمتر است لذا استفاده از ان برای هر نوع کاربردی بسیار مقرون به صرفه می باشد.

  • جایگزینی ورق MDF به جای سایر فراورده های چوبی می تواند در حفظ محیط زیست تاثیر بسزایی داشته باشد زیرا این محصول با خرده چوب های بازیافتی تولید می شود.
  • از انجا که در زمان تولید  ورق MDF می توان از روکش استفاده کرد لذا این امکان را در اختیار تولید کنندگان این محصول قرار می دهد که برای ان طرح ها و رنگ های مختلفی را انتخاب کنند به عبارت دیگر می توان گفت که ورق MDF از ویژگی تنوع رنگی برخوردار است.
  • یکنواختی سطح ام دی اف موجب شده تا بتوان به راحتی هر گونه مواد دیگری را بر روی آن بچسبانید و این یکی ا مزایای در خور توجه این متریال به شمار می آید.
  • شکل پذیری  بسیار راحت تر و ساده تر از ورقه های چوبی است لذا این محصول علاوه بر رنگ در زمینه شکل نیز دارای تنوع می باشد.
  • از دیگر مزیت های درخور توجه این محصول امکان استفاده از هر نوع روکشی برای ان است که این امر موجب شده کهه بتوان ان را به شکل چوب طبیعی در آورد.